Details

Tysk vin skal boostes i Danmark

09/02/2016

Legende let, elegant og en perfekt ledsager til det nordiske køkken. De ord skal kendetegne tysk vin, mener Deutsches Weininstitut, der lægger opgaven med at sprede budskabet i hænderne på EHRENBERG Kommunikation.


For de fleste er et glas vin halv drue og halv stemning. Og selv om nye trendy tyske vine har ramt det internationale vinmarked igennem de senere år, har danskerne stadig et uklart billede af stemningen og kvaliteten i tysk vin. Derfor skal fortællingen om nabolandets vine nu være mere billedskabende. I takt med at den unge generation af vinmagere har lanceret nye moderne produkter, har tysk vins omdømme taget en seriøs himmelflugt verden over, men danskerne har stadig en del at udforske om tyske vine. Danmark importerer hvert år tysk vin for fire millioner euro, og dermed sidder Tyskland i dag kun på seks procent af det danske vinmarked.

Det er derfor Tysklands nationale vinorganisation, Deutsches Weininstituts, intention at styrke denne position, og de har udpeget EHRENBERG Kommunikation til at løse opgaven på det danske marked. 

”Der er et kæmpe potentiale i tysk vin. Vinbønderne i Tyskland producerer vin af meget høj kvalitet, hvad enten vi taler bobler, hvid- eller rødvin. Vinen har en frisk og nordisk smag, som rammer lige ned i tiden og matcher utroligt godt med det nordiske køkken. Den fortælling skal vi have ud over rampen til yngre og nye forbrugere i Danmark,” siger Steffen Schindler, som er marketingdirektør i Deutsches Weininstitut.

Alligevel er det ingen let opgave, der er landet på bureauets bord. Nok forbindes Tyskland i forvejen med kvalitet – især når det kommer til biler og elektronik – men på en ”ordnung muss sein” –facon, som skal mildnes, hvis budskabet om legende lethed og lyse sommernætter skal vinde indpas hos danskerne. Derfor skal indgangsvinklen ifølge Allan Sonne Sørensen, administrerende direktør hos EHRENBERG Kommunikation også være en helt anden.  

”Vi vil skabe en emotionalitet omkring tyske vine, og få vinen til at trænge ind i danskernes hjerter og blive et naturligt valg, når man står foran vinhylderne. En del vineksperter ser allerede tysk vin som det nye sort, og vi vil skubbe den opfattelse ud til forbrugere. De fleste kender Riesling-druen og forbinder den med noget lyst og elegant, så den vil vi bruge som afsæt for at skabe et nyt brand for tysk vin,” siger han.