Details

Nyheder

15 år med Generation Riesling - En succeshistorie

14/07/2021

Ingen forventede, at det ville være begyndelsen på den største forening i verden for unge vindyrkere.


Det Tyske Vininstitut (Deutsches Weininstitut, DWI) organiserede den første vinpræsentation med titlen ”Generation Riesling” i Imagination Gallery i London den 8. juni 2006 med 25 unge tyske vindyrkere. Her forventede ingen, at det ville være begyndelsen på, hvad der senere blev den største forening i verden for unge vindyrkere med omtrent 530 medlemmer. 

Administrerende direktør hos DWI, Monika Reule, kigger tilbage på succeshistorien om Generation Riesling med stolthed. ”Det oprindelige mål om, at modernisere en forældet opfattelse af tysk vin i Storbritannien ved hjælp af en yngre generation af vindyrkere, er blevet en bevægelse. Det har i høj grad bidraget til det faktum, at tysk vin i de seneste år igen bliver anset som langt mere moderne og godt – både på hjemmemarkedet og udenlands,” sagde Reule. 

Lige fra starten har navnet på bevægelsen placeret Riesling i front, som den førende drue i Tyskland. Sidenhen er det dog blevet et iøjnefaldende navn til at repræsentere alle lokale druesorter. 

 

Et målrettet karrierevalg

I Generation Rieslings 15 års levetid har over 300 medlemmer været nødsaget til at forlade foreningen, fordi de har overskredet aldersgrænsen på 35 år. For mange af dem er medlemskabet af Generation Riesling et vitalt skridt på vejen i deres karriere. Takket være den landsdækkende og internationale platform som unge producenter tilbydes igennem initiativet, får de muligheden for at skabe værdifulde kontakter samt promovere dem selv og deres vine. 

Som en vindyrker fra Württemberg fremhævede, da han forlod foreningen: ”Gennem min deltagelse i Generation Riesling arrangementer har jeg udviklet stærke forretningsrelaterede fællesskaber, som jeg ikke ville være foruden i dag.”

 

“15 years and not a bit quiet”

Det tyske vininstitut sætter Generation Riesling producenter eller deres vine i rampelyset på meget forskellig vis. Lige fra præsentationer med op til 30 medlemmer på deres egne messer og events i Tyskland og internationale metropoler til synliggørelse på street food festivaler. DWI har også intensiveret deres fremtræden på den musikalske scene i flere år med mottoet ”Music for the Tongue” – med tiltagende succes. 

Desuden har DWI lanceret deres egen sociale medie kanal samt en generation-riesling.de hjemmeside, for at pleje en voksende fanbase. Jubilæet blev fejret den 8. Juni under mottoet ”Generation Riesling – 15 years and not a bit quiet”.

 

Generation Riesling Milepæle

2006 Første præsentation i London

2008 Første udenlandske præsentation til ”Wine Tokyo” handelsmessen i Japan.

2009 www.generation-riesling.de går online

2011 Første præsentation i Tyskland på Grand Hyatt i Berlin

2014 Første fælles-stand ved den internationale ProWein handelsmesse i Düsseldorf

2015 Generation Riesling præsentation ved Fashion Week i Berlin

2016 Generation Riesling byder medlem nr. 500 velkommen

2016 Musikfestival premiere af Generation Riesling vine ved The Juicy Beats Festival i Dortmund

2017 Første fælles-stand ved Frankfurts bogmesse 

2018 Første Generation Riesling Vin og Cykeltur gennem parker 

2019 Første samarbejde med Rollings Stones magasin og musikere som Fanta 4

2019 Første „Sturmfreie Weinbude“ I München

2021 Første Generation Riesling „Weinbude” online

 

Generation Riesling hjemmeside (Engelsk)

Facebook: GenerationRiesling 

Twitter: GenerationRieslingTwitter

Instagram: GenerationRieslingInstagram