Ekspertpanel kårer de 30 bedste tyske vine på det danske marked

21/03/2018

Et panel af danske vineksperter har netop kåret de 30 bedste tyske vine på det danske marked. Kåringen fandt sted via en blindsmagning, som danske vinimportører har haft mulighed for at indsende vine til.

Hvilke tyske vine er de bedste, der forhandles i Danmark? Det var spørgsmålet, Wines of Germany havde sat sig for at finde svar på sammen med et ekspertpanel bestående af Mads Jordansen, underviser på Dansk Sommelier Uddannelse og ejer af vinsitet Winelab.dk, Nina Højgaard Jensen, Nordens bedste sommelier 2016 og head-sommelier på Restaurant Kong Hans Kælder, Malene Smidt Hertz, underviser på Vinuddannelse.dk og vinskribent, Julie Brink Færch, bestyrelsesmedlem i Dansk Sommelier Forening og daglig leder af Dansk Sommelier Uddannelse, samt Morten Vilsbæk Sørensen, vinskribent hos Jysk Fynske Medier og Formand Danske Madanmeldere.

Danske importører af tysk vin har haft mulighed for at indsende vine fra deres tyske sortiment til blindsmagningen.  I alt skulle ti vindervine findes inden for hver af følgende tre priskategorier:

- Priskategori 1: 0 - 120 kroner

- Priskategori 2:  121 - 180 kroner

- Priskategori 3: 181 + kroner

”Det har været enormt sjovt og interessant at smage så mange forskellige tyske vine. Niveauet har generelt holdt et imponerende niveau, hvor du virkelig får meget god vin for pengene”, siger paneldeltager Mads Jordansen.

I alt deltog 41 danske importører med 298 vine i blindsmagningen.

Det er første gang, at Wines of Germany i Danmark sammen med vineksperter sætter sig for at kåre de bedste tyske vine tilgængelige på det danske marked.

Følgende vine blev kåret som de bedste i deres priskategori:

Priskategori 1 (0-120 kroner):

• Cappa Vin: Weingut Gerog Forster, 2016 Riesling trocken, pris: 119 kroner (økologisk)
  • Cappa Vin: Weingut Boujong, 2016 „GG“ Großes Gewächs Riesling Spätlese Halbtrocken, pris: 119 kroner
  • Carlsen Vin: Weingut Apotheker Bartz, 2014 Mülheimer Sonnenlay Alte Reben Feinherb, Riesling, pris: 99 kroner
  • Carlsen Vin: Frank Schiffmann-Junk, 2016 Riesling Feinherb, pris: 99 kroner
  • FensWine: Weingut Familie Rauen, 2016 Riesling Grauschiefer, pris: 99,95 kroner
  • Propperiet Vin Import: Weingut Schmitges, 2017 Vom Berg, pris: 119 kroner
  • Propperiet Vin Import: Weingut Schmitges, 2017 Grauschiefer, pris: 119 kroner
  • A/S Skjold Burne: Moselland, 2016 Moselland Riesling Kabinett Halbtrocken, pris: 79,75 kroner
  • A/S Skjold Burne: Moselland, 2015 Riesling Spätlese, pris: 89,75 kroner
  • A/S Skjold Burne: Moselland, 2015 Riesling Auslese, pris: 109,75 kroner