Vinkulturen i Tyskland er optaget på UNESCOs kulturarvs-liste

25/03/2021

“Vinkulturen i Tyskland” er 19. marts 2021 optaget i det nationale tyske register over immateriel kulturarv.

Optagelsen finder sted efter en henstilling fra ekspertudvalget i den tyske Kommission for UNESCO. Ansøgningen blev indsendt af det tyske vinakademi (DWA) i oktober 2019.

Ekspertudvalget anerkender vinkulturen i Tyskland som en åben, livlig og tilpasningsdygtig dyrkning af en tradition, der er fast forankret i samfundet. Deres vurdering understregede også, at vinkulturen i Tyskland inkluderer sociale aspekter, lingvistik, håndværk og kulturlandskab samt adskillige festivaler og skikke. Den former livsrytmen hos mange mennesker og bidrager derfor ofte til lokal identitet, især i vinregionerne.

Bevarelse af vin som et kulturelt aktiv

“Vi er meget lykkelige og, sammen med alle tilhængere af vinkultur i Tyskland, virkelig glade for denne beslutning,” udtaler administrerende direktør for det tyske vinakademi, Monika Reule. “Dette ærer de bedrifter, der bringer vinkulturen til live og udvikler den yderligere. Vi er sikre på, at disse bestræbelser på at bevare vores vin som et kulturelt aktiv sammen med dets kulturelle landskaber vil medføre endnu større bevidsthed og påskønnelse efter optagelsen i det nationale register over immateriel kulturarv.”