Details

Nyheder

FT.com: "Tyskland er et vækstpunkt for unge vintalenter"

22/06/2022

Jancis Robinson, den verdensberømte vinkritiker og klummeskribent for Financial Times, mener, at Tyskland er et voksende vækstpunkt for unge vintalenter.


I sin seneste online-publikation beskriver hun, hvordan importører og unge vinproducenter arbejder sammen med stor succes. Og når “vinguruens” stemme lyder, lytter det verdensomspændende vinmiljø opmærksomt:

I sin seneste klumme på FT.com er Robinson især imponeret over, at vinproducenter fra de 13 tyske vindyrkningsområder ikke kun kan holde sammen i støttekampagner efter naturkatastrofer (Ahr-regionens velgørenhedsorganisationer) men også hjælper hinanden med stadigt nye perspektiver i forbindelse med eksport.

En gylden generation

Som et eksempel nævner hun i FT.com vinproducenterne Klaus Peter (KP) og Julia Keller (G-Max, Riesling). Jancis Robinson beskriver, hvordan de to på opfordring fra deres amerikanske importør Stephen Bitterolf foreslog andre unge og hidtil ukendte vinproducenter ("den gyldne generation") at etablere en ny eksportpakke på markedet – som for første gang blev udbudt i 2020 og hurtigt blev udsolgt.

Keller udvælger succesfulde kampagner som denne helt frem til aftapningsvirksomhederne. Ifølge Jancis Robinson tiltrækker dette (blandt andet) den kendte britiske importør Howard Ripley, som startede en lignende 6-pack-kampagne på det britiske marked. "Jeg har en fornemmelse af, at vi er på vej til et gennembrud,” siger Ripley-medarbejder Thomas Sebastian til Jancis Robinson: "(...) Vi tager nye bønder ind hvert år."

Rødvinsopblomstringen i Tyskland er reel

“Rødvinsrevolutionen i Tyskland er reel,” fortsætter Robinson med at forklare. "Varmere somre og fine træagtige noter har gjort de tyske rødvine til seriøse rivaler til den røde Bourgogne." Spätburgunder, den tyske betegnelse for Pinot Noir, var plantet på 11,3 procent af de tyske vinmarker i 2020, mens den udgjorde mindre end 7 procent i 1995.

"En af de unge producenter, der var med i den amerikanske sag, var den talentfulde Philipp Wöhrwag fra Müller-Ruprecht i Pfalz-regionen, som er et arnested for unge vintalenter,” sagde Robinson. “Jeg mødte ham for nylig til en smagning i London arrangeret af Keeling Andrew” (britisk importfirma bag restauranten og magasinet "Noble Rot"). Wöhrwags Saumagen N Riesling 2019 var med i "Keller"-sortimentet, der blev solgt i USA, men den var udelukket fra den britiske kasse, da vinene nu importeres af Keeling Andrew. Ikke desto mindre var han fuld af ros til dette initiativ. "Intelligent tiltag,” siger Wöhrwag ifølge Robinson.

Game changer i eksporten

Howard Ripley-medarbejder Thomas Sebastian er enig. "Det er virkelig bemærkelsesværdigt, når en af de førende vinproducenter i landet trækker den yngre generation med på den måde, selv om han ikke har nogen aktier i det." Ifølge Jancis Robinson tilføjer den amerikanske importør Stephen Bitterolf, at "hvis en person anbefaler andre vinproducenter af sin dybeste overbevisning, så har det en afgørende effekt. Klaus Peter Keller føler et ansvar for at sætte flere (tyske) aktører i fokus."

Peter Leipold fra Franken-regionen er også "på vej til at blive et ungt geni,” erfarede Jancis Robinson fra Klaus Peter Keller. "Han arbejdede her på vores vingård i to år, inden han flyttede til Liger-Belair [i Bourgogne]. Han har en særlig følelse for vin – det lærer man ikke i skolen. Hans Spätburgunder er en af de bedst bevarede tyske hemmeligheder,” bemærker Keller.