Brødrene Brand, dynamisk naturvinsduo fra Pfalz

24/07/2023

“Vores levende vinmarker i det nordlige Pfalz giver os vine med masser af karakter og af ægte økologisk oprindelse,” fortæller Daniel og Jonas Brand, der er femte generation på familiegården i Bockenheim

Brand-brødrene er født i 1990 (Daniel) og 1994 (Jonas) og opvokset i den gamle vinby Bockenheim; og i dag får de to æren for at puste nyt liv i deres hjemby i det nordlige Pfalz med deres eksperimenterende økologiske og naturlige vine. Mens Daniel er ansvarlig for at passe kælderen og kontoradministrationen, og Jonas fokuserer på vinmarkerne og event rundt omkring i verden, er begge brødre en integreret del af selve vinfremstillingen. Brødrene Brand er femte generation af vinmagere i familien og voksede op med den glæde, som deres forældre havde ved faget. De besluttede sig siden for at følge trop og gik først i lære i tre år, hver på forskellige vingårde i Tyskland, Østrig og Australien.

Den internationale erfaring, kombineret med den måde, de er opdraget på, har resulteret i deres vinøse filosofi om en økologisk og regenerativ tilgang til landbruget. Deres far Jürgen var en tidlig fortaler for miljøbevidst landbrug og meldte sig ind i en økologisk organisation i 1994. Han afstod fra herbicider og arbejdede med skiftende dækafgrøder for at genopbygge jordens frugtbarhed. Alligevel var det først, da begge brødre kom til vingården i 2014, at de gik over til fuldt økologisk vindyrkning og begyndte at eksperimentere med en mere naturlig vinfremstilling. Vingården er nu certificeret økologisk fra og med 2018-årgangen, og desuden den forfølger brødrene nu biodynamiske praksisser. Brødrenes mål er at give jorden videre til deres børn og fremtidige generationer i den bedst mulige tilstand.

Familie-ejendommen består af 18 hektarer med Riesling, Weissburgunder (Pinot Blanc), Silvaner, Müller-Thurgau, Dornfelder og Spätburgunder (Pinot Noir). Flere af vinstokkene er op til firs år gamle, de fleste dog mellem fem og tyve. Deres jord forvaltes med det mål at forbedre og optimere deres landbrug for at lette jordens sundhed og frugtbarhed. Brødrene har en unik tilgang til deres vinstokke og styrker dem med plantebaserede produkter, herunder urteekstrakter, teer og olier. Der bruges ingen herbicider eller pesticider, og der foretages ingen jordbearbejdning og kun ganske lidt klipning. Disse tiltag, kombineret med naturlige dækafgrøder, opbygger organisk materiale i jorden og skaber et mere modstandsdygtigt og mangfoldigt økosystem. Biodiversitet er et vigtigt aspekt for brødrene Brand, som det også fremgår af floraen og faunaen i deres vinmarker. Kløver og urter bruges til at tiltrække bier og andre insekter til vinstokkene, hvilket gør jorden sundere og hele systemet mere frugtbart.

Lysede vine med sjælfuld karakter

De typiske Brand-vine emmer af ægte økologisk kvalitet, har en lys syre med rene frugt- og urtenoter og er fulde af sjælfuld karakter. De naturlige vine fra Brand har et anderledes vildt udtryk, da vingården følger en hands-off tilgang til vinfremstilling og lader vinene udvikle sig på egen hånd. Efter at have skabt perfekte betingelser for gær og bakterier, er der ingen indblanding, før det er tid til at tappe på flaske, hvilket bestemmes individuelt efter smag. De naturlige "Pur"-vine produceres uden tilsætningsstoffer, klaring eller filtrering. Hvis filtrering er nødvendig, er den meget let, og der bruges ingen animalske produkter, så alle vinene er veganske.

Det hele startede under Jonas' uddannelse i Østrig, hvor han første gang smagte og straks blev forelsket i naturvine. Deres første eksperiment, Silvaner Elis 2014, førte dem til at producere en pet-nat i deres bestræbelser på at stabilisere naturvin. Siden da har Daniel og Jonas skabt pet-nats, der er lige så interessante og udtryksfulde som deres skabere. Brands pet-nats er medrivende og fokuserede, og de har allerede fået en dedikeret fanskare blandt fans af kategorien.

I mellemtiden har de også forfinet deres teknikker til de stille naturvine. Det startede med Pinot Blanc (Weissburgunder i Tyskland). De lavede én del med 30 mg/l svovl og én del helt uden svovl, og de følte, at partiet uden svovl var meget mere dybt, komplekst og levende. Således blev deres "Pur"-serie af vine født!

For dem, der ikke kender deres vine, anbefaler Jonas og Daniel den selvsamme Pinot Blanc Pur som første bekendskab. Ud over at være deres første svovlfri vin, mener brødrene, at enhver årgang af denne vin demonstrerer druesorten og terroiret exceptionelt, med velintegreret syre, klassisk floral duft, frugtagtige noter og en mineralsk karakter, der er iboende for druen og Pfalz-regionens typiske vine.

En blandet landhandel

Daniel og Jonas' kærlighed til landbruget rækker ud over vinmarkerne: De to er ved at bringe familiegården tilbage til dets rødder. Fra begyndelsen i 1892 var ejendommen en blandet landbrugsbedrift med både dyr, grøntsager og druer. Siden 2022 er brødrene begyndt at dyrke markafgrøder igen og har plantet de første træer på familiens gamle landbrugsjord. Brødrene ser økologisk landbrug og jordbevarelse som grundlaget for deres arbejde såvel som deres hobby. På deres ejendom er der også et hønsehus, hvor de to kan hente friske æg. Og når de ikke arbejder med deres vine, dyrker de grøntsager— eller løber, dykker og klatrer i bjergene.

Vinhus: Brand Bros/Weingut Brand

Beliggenhed: Bockenheim