Selbach-Oster - Mosel Riesling efter den gyldne regel

10/08/2023

Johannes Selbach: “Den perfekte vin handler ikke om syre eller sødme, om vægt eller koncentration— men om balance og harmoni mellem dens mange smage, som fanger din interesse og giver lyst til endnu et glas”

Selbach-Oster blev en selvstændig virksomhed i 1964, da familiens vingårde blev adskilt fra familiens andet vinfirma J. & H. Selbach. Indtil da var vingårdene en del af familiens større vinproduktion, der fremstillede vine fra både deres egne vinmarker og fra druer købt fra mindre producenter langs Mosel, Saar og Ruwer, i stil med den burgundiske negociant-tradition. Selbach-familiens tradition for vinfremstilling og shipping går helt tilbage til 1600-tallet; og Oster-slægten på Johannes' bedstefars side var vinavlere og bødkere helt tilbage i 1700-tallet.

Johannes Selbach, den nuværende ejer af Selbach-Oster, voksede op i Zeltingen, hvor ejendommen ligger i dag. Han voksede op lige ved familiens vinmarker og lavede allerede sin første vin i 1975 i en meget ung alder. Som en del af sin uddannelse var Johannes i praktik på det statslige institut for vinavl og vinproduktion i  Trier og studerede derefter erhvervsøkonomi på universiteterne i Mainz og Köln. Johannes og hans kommende kone Barbara mødte hinanden i 1984, mens de begge var stipendiater på Penn State's Graduate School of Business, hvor de skrev deres kandidatafhandlinger. Emnet for Johannes var en undersøgelse af det amerikanske vinmarked med vægt på handel med tyske vine. Han fortsatte med at arbejde i USA indtil 1987, hvor han vendte tilbage til Tyskland for at arbejde i familiens vinbrug.

I dag bor familien i Mosel, hvor deres børn Sebastian og Hannah er født og opvokset. Begge har taget del i vindyrkning og vinfremstilling, men især Sebastian udviklede en passion for vin, da han begyndte at arbejde i vinmarkerne i sommerferien. Sebastian gik siden i lære hos Dönnhoff og hos Müller-Catoir og tog derefter en bachelor i erhvervsøkonomi på Regensburg Universitet, hvorefter han studerede vitikultur og ønologi på vinuniversitetet i Geisenheim. Efter praktikophold på vingårde i Italien og Australien kom Sebastian tilbage til familiens ejendom i 2019.

Der er ingen officielle titler blandt Selbach-familien på deres ejendom — hver dag er en fælles indsats fra både familien og vingårdens ansatte. Da Selbach-familien er en lille familievirksomhed, er den gennemsyret af de mange daglige pligter, som virksomheden medfører; og Sebastian påtager sig en større rolle i koordineringen af kælder- og vingårdsmanagement med familiens fremragende og dedikerede personale.

Vinmarkerne i Mosel

Selbach-Oster ejer og dyrker i alt 24 hektarer vinmarker, der ligger på den "gyldne mil”, de stejle skiferskråninger mellem Zeltingen og Bernkastel. Disse vinmarker er næsten alle rodfæstet på den flagede grå devonskifer i hjertet af Mosel. Vinmarkerne er blevet dyrket uafbrudt siden romersk tid og har i århundreder stået bag druer til vine af højeste kvalitet.

Solen skinner direkte i en stejl vinkel på de sydvendte skråninger og vinstokkene, og floden og skiferstenene reflekterer sollyset og lagrer desuden varme til vinstokkene. Dette, kombineret med den stenede, næringsfattige skiferjord, tvinger vinstokkene til at sende deres rødder dybt ned i det solide grundfjeld, hvilket skaber den klassiske Mosel-mineralitet, der kendetegner Selbach-Osters vine.

Selbach-familien følger en “low intervention”-tilgang i både vinmarkerne og kælderen. Vinstokkene beskæres forsigtigt i det tidlige forår, før knopperne skyder frem, for at begrænse risikoen for skimmelsygdomme. En fjerdedel af vinmarkerne dyrkes økologisk, og på resten praktiseres en bæredygtig vindyrkning, som er en del af et program for kontrolleret bæredygtigt landbrug, som støttes og reguleres af delstaten Rheinland-Pfalz.

Klassiske Mosel-vine

De unikke forhold i Mosel-regionen - en smal floddal langs den 50. breddegrad med gamle vinstokke - skaber bemærkelsesværdigt elegante, smagfulde vine. Det er karakteristisk, at de har lav til moderat alkohol, mangefacetterede aromaer og et intenst mineralsk udtryk. Selbach-Osters vine vinificeres i en kombination af traditionelle egetræsfade og rustfri ståltanke med naturligt gær uden enzymer eller klaringsmidler.

Selbach-Osters Rieslings er smagfulde, men elegante og velstrukturerede på samme tid. De kan findes i fine vinbutikker, restauranter, hoteller og endda på internationale fly og krydstogtskibe i mange lande verden over. Godsets vine bliver aldrig lavet efter "tidsånd" eller opskrift. I stedet er de forankret i traditionen for sprød, mineralsk og mundvandsfremkaldende Mosel Riesling, ligesom vinstokkene er dybt forankret i den 400 millioner år gamle skifersten i regionens stejle bakker.

De unikke forhold i den smalle Mosel-dal med de stejle skiferskråninger skaber bemærkelsesværdigt friske, elegante og smagfulde vine. Det er karakteristisk, at de har lav til moderat alkohol, mangefacetterede aromaer og et intenst mineralsk udtryk. Selbach-Osters vine vinificeres på en kombination af traditionelle egetræsfade og rustfrie ståltanke, med naturligt gær og uden enzymer eller klaringsmidler.

Selbach-Osters Riesling-vine er smagfulde men elegante og velstrukturerede på samme tid. Godsets vine bliver aldrig lavet efter hverken modeluner  eller opskrift. I stedet er de forankret i traditionen for sprød, mineralsk og mundvandsfremkaldende Mosel Riesling, ligesom vinstokkene er dybt forankret i den 400 millioner år gamle skifersten i regionens stejle bakker.

Bedstefars gyldne regel

Selbach-familien har altid fokuseret på deres kulturarvarv og enkelheden i, hvad den dyrebare frugt dyrket til perfekt modenhed i et fantastisk terroir kan bringe — uden "vinfremstilling" men ved at huske deres bedstefar Hans’ ord. Hans gyldne regel var: "Man kan ikke gøre guld mere gyldent." Med andre ord, når du har perfekt frugt fra vinmarken, kræves der ikke noget ekstra. ingen tilsætningsstoffer eller andre forsøg på at forbedre råstoffet.

Denne filosofi om at lade vinmarkerne udtrykke sig selv er forblevet hos Selbach-familien frem til den dag i dag, hvor de lever efter konceptet om at nyde "frugten af jorden". Det omfatter madlavning, bagning, havearbejde, svampehøst og endda høst og spisning af de dyr, der går på jagt blandt druer i vinmarkerne. Fra jord til bord og fra vinmark til glas nyder familien Selbach at dele enkle fornøjelser med familie og venner.

Vinhus: Selbach-Oster

Beliggenhed: Zeltingen